Zorg voor extra signalisatie vooraleer er doden vallen in de Lombaardstraat

Meer dan 90 snelheidsovertredingen per dag sinds weghalen asverschuivingen

Vorige vrijdag werden de betonnen asverschuivingen in de Lombaardstraat weggehaald en werd de trajectcontrole geactiveerd. “Vandaag maakte de politie bekend dat er elke dag meer dan 90 snelheidsovertredingen worden vastgesteld,” zegt Tom Ongena, fractieleider voor SAMEN ANDERS. “Het gemeentebestuur moet snel ingrijpen. Met extra signalisatie moet men chauffeurs wijzen op de snelheidslimiet. Blijkbaar kennen velen deze niet, wat levensgevaarlijk is voor de fietsers.”

De Lombaardstraat was jarenlang een levensgevaarlijke baan, met veel zwaar verkeer en heel wat snelheidsduivels. Er vonden verschillende zware verkeersongevallen plaats, ook met dodelijk afloop. “Daarom werden er in de vorige legislatuur asverschuivingen geplaatst. De resultaten waren positief: de snelheid ging er sterk naar omlaag en er hebben zich geen noemenswaardige ongevallen meer voorgedaan,” zegt Ongena.

Zorg voor extra signalisatie

Voor sommigen in de huidige meerderheid waren de betonblokken echter een fetisj geworden. Ze moesten koste wat kost weg. Het gemeentebestuur investeerde daarom in een dure trajectcontrole en haalde de blokken weg. “Na drie dagen blijkt dat de snelheid in de straat opnieuw de hoogte ingaat. De politie registreerde al meer dan 90 overtredingen per dag. We rekenen erop dat de snelheidsduivels allemaal een boete in de bus krijgen.”

Maar Ongena vraagt dat het gemeentebestuur ingrijpt. “Het is duidelijk dat niet alle chauffeurs op de hoogte zijn van de trajectcontrole en de snelheidslimiet. Dat vormt een groot gevaar voor de fietsers. Daarom vragen we om – minstens tijdelijk – extra signalisatie te voorzien. Het ergste dat er kan gebeuren is dat er door het weghalen van de betonblokken nu opnieuw ernstige ongevallen gaan gebeuren. Uit alle verkeersstudies blijkt immers dat overdreven snelheid het grootste gevaar vormt voor zwakke weggebruikers.”

Ook zwaar verkeer handhaven

 SAMEN ANDERS vraagt ook om verkeerstellingen te organiseren om de aangepaste verkeerssituatie te kunnen evalueren. “Zo moet men erover waken dat er door het weghalen van de asverschuivingen niet opnieuw meer zwaar verkeer door de straat rijdt. Er geldt immers een tonnagebeperking. We rekenen erop dat die ook strikt wordt gehandhaafd.”

 

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *